Menu

17)The etiquette of borrowing books[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

It is recommended to borrow books. Wakee`, may Allaah have mercy on him, said: “The first blessing of Hadeeth is borrowing books.”However, there is an etiquette even for borrowing, such as:   • Thanking the one who you borrowed from, and asking Allaah the Exalted to grant him goodness. One  should also not keep the book more than they need, and should not hold it back if the owner asks for it, or if they do not need it. There is no doubt that one of the reasons of weakness of borrowing books among  people is that they do not return the books to their owners, or are late without any excuse or reason.
Read more...

16)Advice regarding forming and organizing your personal library[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

• Choose a calm and clean place that is far from the reach of children.   • Be keen on ensuring completeness and comprehensiveness in the subjects of the books, in order to cover  the various branches, such as exegesis, Hadeeth, jurisprudence, creed, biography of the Prophet,  sallallaahu `alayhi wa sallam, and history, character, manners, heart softeners, principles of jurisprudence,  science of Hadeeth, narrators and biographies, syntax and morphology, language and poetry, proselytization and education, the woman and family, the conditions of the Muslims and modern groups, books of general  culture, and so forth.
Read more...

15)Advice regarding acquiring and purchasing books[How to read a book-Sheikh Salih al Munajid]

Numerous factors lead a person to buy a book, including the status of the book, the author’s fame,  attractiveness of the title, advice of others, desire to research, need of the book, desire to form a library of  a student of knowledge, the look of the book, the quality of its paper, and the beauty of its print, the  inexpensiveness of the book, and so forth.  
Read more...

14)Preservation of books[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

The reader must preserve and care for their books, regardless if it is their possession or that of someone  else. They should do so in order to make sure the book has lasting benefit. A book that is preserved and is  in mint condition makes one delighted to read from it. Our scholars used to be keen on caring for their  books, for one of them said: “Do not make your book into a trumpet ora box,” meaning, do not continuously  twist it, making it look like a trumpet, and do not place things on it, making it like a box or a chest; both  these acts hasten the damage of the book. The keenness of the people of knowledge reached a point  wherein they even mentioned how to place the book when reading, and one of them said when advising  that books be cared for: “It should not be spread open, so that its binding does not break quickly, and it  should not be placed directly on the floor, but rather, on a piece of wood, so that it does not become damp.  If placed on a piece of wood, place some leather above and below the wood, or, between the book and the  floor, there should be some leather.”  
Read more...

13)Instructions for consistent reading[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

Reaching adequate speed when reading: Adequate speed in reading depends on the type of material being read as well as the goal behind reading  that material. Reading newspapers about news stories can be done in a fast manner, faster than when  reading deep scientific matters, such as Usool Al Fiqh, for example. Further, the goal behind reading also affects the speed.   
Read more...

12.Ideas of some students in dealing voluminous study books[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

Ideas of some students in dealing with voluminous study books are:   • Using various colors, such as yellow for important things, such as laws that must be memorized, and  another color for something that is less important, and so forth. They can also use a numbering system, such as 1 for very important, 2 for important, and 3 for ordinary. This helps in knowledge priorities in  studying if the time is short or if they wish to begin or focus on a particular aspect. This is not a new  idea, for scholars have used different colors in their books previously. It is transmitted that Al Haafith Ibn Hajar, may Allaah have mercy on him, said regarding the stages of writing his great book, Al-Isaabah fi Tamyeez As- Sahaabah: “I wrote with red first, then yellow, then in something else that does not mix  with it. All of this was before writing the chapter of ambiguous men and women.”   • Numbering the various points, so that they can be accurately remembered and memorized, by placing numbers for the most important points that the author mentions. This enables the reader to concentrate  better.   • Referring to page numbers that mention matters pertaining to the matter at hand, such as saying, for  example: ‘Refer to such-and-such page,’ or: ‘This issue has been spoken about on such-and- such page.’ This shows comprehension and helps tie between two points.   • Signifying an ambiguous point so that one can ask about it in the future, or writing questions that come to one’s mind while reading any particular matter, so that they can research them. If one comes to meet some people of knowledge in the future, the student of knowledge would have some questions that are  prepared that they can ask about.   • Putting emphasis and summarizing an idea or passage in the margin. We find that some versions of  some books that the verifier or author places many side titles, and many books of earlier scholars are  comprised of chapters, and the author would mention many pieces of information in various subjects.  That was due to their memory and how easily ideas flowed from their minds. So, the reader must  categorize points in order to render understanding and comprehension easy, and placing side titles  helps this aspect. This also enables the reader to be in a state of constantly following up and gathering  what they read. Further, placing these titles helps a reader unveil the main idea of the passage or  paragraph. In many books, these titles can be placed while reading, such as writing: ‘The linguistic  definition,’ in its due place, ‘Terminological definition,’ in its due place, mentioning statements of the  scholars, the preferred view, a confusing matter, along with its response, doubts with their answers, the  summary, and so forth.   • Try to derive what the author is trying to get at or try to think of the possibilities that they will mention.  For example, the student of knowledge, while reading the title of a jurisprudential matter in a book of  differing, can try to reach the statements of the scholars before reading them. These attempts will …
Read more...

11.Distractedness[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

Types of distractedness   There are two types of distractedness and absentmindedness: that of the vision and that of the thought.  Distractedness of the heart or thought happens when the eyes continue reading, but the heart is busy with  thinking of something else; so, the body is in one valley, and the heart and mind are in another. As for  distractedness of the eyes, it happens when the eyes become busied with watching something, someone,  or some image. Most of the time, the heart follows the eyes, and when the eyes are busied, that prevents  one from concentrating. Likewise, when the heart is becomes busied, it prevents one from understanding  and comprehending. No doubt, the reader must rid themselves of these two types of distractedness in order to benefit from their reading. The eye sees the writing of the words and letters, but the heart is what  comprehends the meaning.
Read more...

10.Important guidelines for reading[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

Removing hard and unknown words should be through using dictionaries and summarized  lexicons:  Such as Mukhtasar As- Sihaah, which has small publications that are easy to carry around, which  mention each word along with its meaning. Further, something more comprehensive is Al-Mu`jam Al- Waseet, and for someone who wants a book specifically for unknown or difficult words that are in  Prophetic Ahaadeeth, they can use An-Nihaayah fi Ghareeb Al-Hadeethwa Al-Athar, to know the meaning. The process will take time in the beginning, and the reader will find it difficult, however, after  a while it will become customary, and if they come across hard words, they will not need, usually, to  look at its meaning another time. In doing so, their linguistic capability will strengthen in stages and  with extensive reading.  
Read more...

8.The stages of reading that a person goes through over the years[How to read a book-Sheikh Salih Al Munajid]

The original state humankind is ignorance. Allaah the Exalted Said (what means): {And Allaah has extracted you from the wombs of your mothers not knowing a thing} [Qur’aan 16:78] Knowledge cannot be acquired overnight, and one cannot become an avid …
Read more...
Subscribe to this RSS feed