Menu

31)Conclusion [Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

Conclusion Brothers in Islaam: Do we have aspirations to call your family to Allaah? Is there a level that we wish to reach  in terms of our men and woman?   Yes, we wish that when we look at your young men and women, and men and women, we are reading when  Allaah the Exalted Said (what means): "Indeed, the Muslim men and Muslim women, the believing men and  believing women, the obedient men and obedient women, the truthful men and truthful women, the patient men and patient women, the humble men and humble women, the charitable men and charitable women, the fasting men and fasting women, the men who guard their private parts and the women who do so, and the men who  remember Allaah often and the women who do so - for them Allaah has prepared forgiveness and a great  reward." [QUR’AAN 33:35]   Whenever these attributes are realized in our homes and families, we would reach the goal that is spoken of  and would have completed the task and goal.   Some would ask that if one accomplishes this, should they lay the proverbial stick down, and relax from the  hardships of calling them? The answer is no, until we and our families place our first steps in Paradise. That is  true relaxation and everlasting bliss and happiness.    O Allaah, make our actions pleasurable to You, make us happy by granting us fear of You, do not make us  miserable through disobeying You. Our Lord, give us wives and children that soothe our eyes, and make us  leaders for the pious. May Allaah the Exalted send His peace and blessings on our Prophet Muhammad, and  on his family and Companions.
Read more...

30)Asserting the status of men as guardians and caretakers[Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

Allaah the Exalted has given the status of caretaker to men, not women. Allaah the Exalted Said (what  means): "Men are in charge of women by [right of] what Allaah has given one over the other and what they  spend [for maintenance] from their wealth." [QUR’AAN 4:34] Our men must have compete awareness of this  issue when calling to Allaah the Exalted in their homes, because a man has complete capability of  reprimanding something reprehensible with his hand, tongue, and heart in his home, contrary to the weak  woman who might not be able to do so at times, and contrary to young weak men who are fearful of their  father or their older siblings.   Homes cannot be stable in religion or Islaamic etiquette, and a man cannot find relaxation after tiredness and  exhaustion unless the house is filled with remembrance of Allaah the Exalted, built on obedience to Him, and  if the man has the caretaker status of the house.   The people of disbelief wish to remove that status of guardian from the hands of men, so that the Muslim man  does not find relaxation in his home, and lives his life mentally disturbed and physically tired, because they  know that if the woman rebels against her husband, the man would use all of his mental and physical  capability in order to reform that rebellion, and would not work on fixing the world outside. Because of that, the society would be backwards technologically, would take steps back in Da`wah, and would the things that  benefit the West in our countries would come to realization.   So beware, O Muslim brother, of abandoning your right in this status, and in letting the woman be your rival in  this, where she does what she wishes and goes out as she wishes. If that occurs, then know that corruption is on the way to your home.
Read more...

29)If the family becomes enemies, what is the stance ? [Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

The father might be tested with a child that is misguided, a sinner, or a disbeliever, as Allaah the Exalted Said  (what means): "And Noah called to his Lord and said, "My Lord, indeed my son is of my family; and indeed, Your  promise is true; and You are the most just of judges!" He said, "O Noah, indeed he is not of your family; indeed, he  is [one whose] work was other than righteous, so ask Me not for that about which you have no knowledge. Indeed , I advise you, lest you be among the ignorant." [QUR’AAN 11:45-46]   A husband might be tested with a wife that is disobedient and a sinner, and might even be a disbelieving woman  from the People of the Book, and Allaah the Exalted Said (what means): "Allaah presents an example of those  who disbelieved: the wife of Noah and the wife of Lot. They were under two of Our righteous servants but betrayed them, so those prophets did not avail them from Allaah at all, and it was said, "Enter the Fire with those who  enter." [QUR’AAN 66:10]   The treachery that occurred on part of these two women was not that of the bed, because of the sanctity of the  prophets. Ibn Katheer, may Allaah have mercy on him, transmitted that Ibn `Abbaas, may Allaah be pleased with  him, said: “Their treachery was that the wife of Nooh (Noah), may Allaah exalt his mention, was watchful over the  secrets of Nooh, and if someone believed in him, she would tell the tyrants from the people of Nooh. As for the  wife of Loote (Lot), may Allaah exalt his mention, she would, whenever Loote would have a guest, tell the people  of the city who would do evil.”   So, the solution for those who are tested with this is to call those people with clarity, evidence, and proof, and each person knows their own situation with their family.   As for the wife : If she does not agree to the truth, then one must part with her. As for the parents : Allaah the Exalted Said (what means): "But if they endeavor to make you associate with Me  that of which you have no knowledge, do not obey them but accompany them in [this] world with appropriate  kindness" [QUR’AAN 31:15]   In the story of the boy and the magician, and the people of the trench, one can find how the believer deals with  their family who are sinners or disbelievers. The boy used to go to the teacher in the morning who would teach him matters pertaining to the religion, then would go to the magician who would teach him sorcery.On the way to his  family, he would sit with the hermit who would teach him the religion, making him late to both the magician and his  family.He complained to the hermit about that, and he said: “If you become fearful of the magician, tell him that  your family kept you back, and if you were fearful of your family, say that the magician held you back.”   This might be widespread during times of corruption, which is why we should know how to deal with these  situations. We should also be aware that not every mistake or corruption within the family necessitates boycotting  or leaving [the wife], but rather, the matter has a scale, and alliance and disavowal has its rules. We ally ourselves  with a person in accordance to the faith they have, and we free ourselves from them in accordance to the tyranny  they have.  …
Read more...

28)A man's test in his family[Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

It is feared that rather than saving his family from the Fire of Jahannam, a man may be tried by his family and they make him fall into it.   Huthayfah, may Allaah be pleased with him, reported that the Prophet, sallallaahu `alayhi wa sallam, said: “The  trial of a man in his family, wealth, children, and neighbor is expiated by prayer, fasting, charity, ordering [good]  and forbidding [evil].” The meaning of the trial of a man in his family and children is that they busy and distract him from obedience to Allaah the Exalted, and that would be a reason that he abandons some obligations and does  some forbidden actions. The family might be a cause for a person to abandon acts of obedience such that some  people are lazy in coming to congregational prayers because they are busy driving them around and fulfilling their  needs, or because he was pleased with conversing with them and did not want to part from them. Further,  children cause a person to be cowardly and abandon Jihaad, be stingy and abandon charity, and be ignorant and  abandon seeking knowledge.   One of the examples of a person committing a sin because of some member of the family is what some ignorant  fathers do in terms of purchasing electronic games that contain symbols of crosses and naked women. Likewise,  allowing the corrupt satellite channels into the home, that are the gateway to many different types of trials and  immoralities into the depths of our homes, and were a cause for the corruption of our women and children.   This is a call to my Muslim brother than has fallen into these calamities : Repent to Allaah the Exalted,  rectify the matters,  remove the reprehensible matters from your home, and  admonish your family, after you have attained piety yourself.    Expiate your evil actions through prayer, fasting,charity, ordering good, and forbidding evil, just as the Prophet,  sallallaahu `alayhi wa sallam, referred to.
Read more...

27)Rights and manners on the head of the houshold-Consulting them and seeking their opinions [Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

This is especially the case in issues pertaining to them and in the married and family life. It is strange to find  some men, do not take the opinion of his family, but rather, he takes their opinions and then contradicts what  they say. Some of them say: ‘If you want to know the correct opinion, then take your wife’s view, then do the  opposite.’ They use a fabricated narration that is not authentically attributed to our Prophet, sallallaahu `alayhi wa sallam, that states: “Ask their counsel, then contradict them, because contradicting them is a blessing.”   In our legislation, we have injunctions that are completely the opposite of this. The Prophet, sallallaahu `alayhi  wa sallam, sought the advice of one of his wives in a trial that befell the Muslims, and in a very distressing  situation in the history of this nation. `Umar, may Allaah be pleased with him, said: “When the Prophet,  sallallaahu `alayhi wa sallam, finished up the issue of the Treaty of Hudaybiyah, he, sallallaahu `alayhi wa sallam , said to his Companions: ‘Get up and slaughter your sacrifices, then shave.’ At that, no man among them stood,  until he said that three times. When no one stood, he entered on Umm Salamah and mentioned what the people  just did. She said: ‘O Prophet of Allaah, would you like them to obey you? Go out and do not speak to anyone  until you slaughter your sacrifice, and call your barber and tell him to shave your head.’ Then, he went out and  did not speak any of them until he did so; he slaughtered his sacrifice and shaved his head, and when they saw  that, they got up and slaughtered and were shaving each other’s heads.”
Read more...

26)Rights and manners on the head of the household-Not placing them in hardships and strenuous situations [Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

The rights of the family of a person are also that they do not cause them distress or hardship. The Prophet,  sallallaahu `alayhi wa sallam, said: “By Allaah, for an individual to make an oath that would harm his family is  more sinful to Allaah the Exalted than to pay the expiation for that oath that Allaah the Exalted has made  obligatory on them.”   The meaning of the Hadeeth, as explained by An-Nawawi, may Allaah have mercy on him, is: “Whoever gives an oath regarding their family, and they are harmed if he does not break the promise, and not breaking the oath  would not be a sin, then he must dissolve the oath, do that action, and pay expiation for his oath. If he says: ‘I will  not break my promise, rather, I will abstain from breaking my oath and I fear sinning in this,’ then they are  mistaken with this statement; rather, persisting in not breaking the oath and continuing the harm on their family is  more of a sin than breaking the oath.”   For example, if a person swears and says: ‘By Allaah, you will not see a single penny,’ this is a mistake, because  spending on the wife is one of her rights. That is why he should pay the expiation for that oath and should not  persist. He should spend on them in what they deserve in terms of spending. Some people think that persisting  and stubbornness is a part of manliness, but that is a mistake that drags them into an evident sin.
Read more...

24)Rights and manners on the head of the household-Showing compassion and affection to them [Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

One form of good companionship of the family is to show compassion, affection, and sympathy for them. Allaah  the Exalted has informed us in His Noble Book of some prophetic stories that show the compassion and affection  of the prophets towards their families. For example, Allaah the Exalted Said about the story of Moosa (Moses),  may Allaah exalt his mention, (what means): "And when Moses had completed the term and was traveling with  his family, he perceived from the direction of the mount a fire. He said to his family, "Stay here; indeed, I have  perceived a fire. Perhaps I will bring you from there [some] information or burning wood from the fire that you may warm yourselves." [QUR’AAN 28:29]   So, from the affection and compassion of Moosa, may Allaah exalt his mention, towards his family was that he  stopped them far away from the area of the fire, because he does not know who is by the fire, and if it is an  enemy or friend, good or bad. His goal was to get an ember from that fire in order for his family to use it to make a fire to be warm in the cold. So, look at how he, may Allaah exalt his mention, was keen on keeping his wife warm,  out of his compassion and affection for her. Affection and compassion for the wife or family takes a number of  forms, such as performing Ruqyah (healing with the Qur'aan) on them if they become sick. `Aa’ishah, may Allaah  be pleased with her, reported that the Prophet, sallallaahu `alayhi wa sallam, used to perform Ruqyah for some of his family, would stroke them with his right hand and would say: “O Allaah, Lord of the people, do away with the  harm. Cure them, for You are the Curer, and there is no cure except Your cure, a cure that leaves no sickness ( Allaahumma Rabban-Naas, Ath-hib al-Baas, Ishfi wa anta ash-Shaafi la Shifaa’a Illa Shifaa’uka, Shifaa’an la Yughaadiru Saqaman).”   The Sahaabah used to teach their families how to perform Ruqyah, as well. `Uthmaan ibn Abu Al-`Aas, may Allaah be pleased with him, reported that Allaah’s Messenger, sallallaahu `alayhi wa sallam, went to him while he  was ailing from an ailment that was on the verge of killing him. He, sallallaahu `alayhi wa sallam, said: “Wipe on it  seven times with your right hand and say: ‘I seek refuge in the Greatness and Ability of Allaah from the evil of  what I am going through (A`oothu bi `Izzatillaahi wa Qudratihi min Sharri ma Ajid).” `Uthmaan, may Allaah be  pleased with him, said: “I did so, and Allaah the Exalted removed what was harming me. I continuously ordered  my family and others to do so after that.”   A form of compassion and affection for the family is that one supplicates for them when with them, and behind  their backs, when at home, and when travelling. An example of this is what the Prophet, sallallaahu `alayhi wa  sallam, used to say during the supplication of traveling: “O Allaah, we ask in this travel of ours, for piety, righteousness, and actions that please You. O Allaah, make this travel easy on us, and make its distance  shortened. O Allaah, You are the companion in travel, and the caretaker of the family. O Allaah, we seek refuge in You from tiredness of travel, looking sorrowful, and from an evil return in wealth or family (Allaahumma Inna nas’a luka fi Safarina haatha al-Birra wa at-Taqwa, wa mina al-`Amali ma Tardha, Allaahumma Hawwin `alayna  Safarana Haatha watwi `Anna Bu`dah, Allaahumma Antas-Saahibu fis-Safari wal Khaleefatu fil-Ahl,  Allaahumma Inna Na`oothu bika min wa`thaa’i as-Safar wa Ka’aabati al-Manthar wa Soo’i al- Munqalabi fi al-Maali wa al-Ahl).”   Among the supplications that we should say every morning and night is the one that the Prophet, sallallaahu  `alayhi wa sallam, taught us, as in the Hadeeth of Ibn `Umar, may Allaah be pleased with him, who reported that …
Read more...

23)Rights and manners on the head of the household-Serving and participating in the housework[Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

Al-Aswad asked `Aa’ishah, may Allaah be pleased with her,:“What did the Prophet, sallallaahu `alayhi wa sallam, used to do in his home?” She, may Allaah be pleased with her, said: “He would serve his family, and when prayer time came, he would go out to pray.” In another narration: “He used to sew his clothes and mend his shoes; he  would do what men do in their homes.” In another narration: “He was a mere man, he would clean his clothes, milk  his sheep, and serve himself.” These narrations show that the Muslim man that wishes to follow in the footsteps of  his Messenger, sallallaahu `alayhi wa sallam, must help the women in the house. It is not as we see some people  do, who claim that working in the house with the family is something shameful.   Helping one’s family has many benefits, such as: · Relieving the woman in helping her with some household chores.   · Making the wife feel that the husband is a good husband in that he cares for and about her.   · The man gains humility and turns away from pride and glorifying his own self.   · Keeping away from leisure and luxury, so that the person does not being among those who have condemned  luxury when Allaah the Exalted Said (what means): "And leave Me with [the matter of] the deniers, those of ease [in life], and allow them respite a little." [QUR’AAN 73:11] Those of ease in life are those have leisure and luxury. So,  helping the family trains the soul in a good manner.
Read more...

22)Rights and manners on the head of the household-Caring and taking their weakness into weak [Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

Allaah the Exalted created women weak, and likewise, men begin weak in their infancy and childhood years, and end up weak at the end of their lives. They days are also filled with times of weakness due to sickness. The head of the household that has a sound intellect takes this weakness in his family into account. So, he is  compassionate with the weak and cares for them, while not burdening them with things they cannot handle.   The Prophet, sallallaahu `alayhi wa sallam, took his family into account during the greatest of times, as in, while  performing pilgrimage to Allaah’s Holy Sanctuary. His family was weak at night in Muzdalifah, so he sent them at night, so that they do not have to mix and be in a crowd with others. Ibn `Abbaas, may Allaah be pleased with  him, said: “I was one of those whom the Prophet, sallallaahu `alayhi wa sallam, sent early on the night of  Muzdalifah, along with the weak members of his family.”
Read more...

21)Rights and manners on the head of the household-Keeping away from constant absence except for a need [Save your family before they burn-Sheikh Salih Al Munajid]

One of the rights that the legislation has set is that one should avoid being absent from their family for long  periods of time without a cause or need. They should also not be absent or away without a reason. If a person  travels for a reason and completes what they need to do in their travels, he should go back. That is what the  Prophet, sallallaahu `alayhi wa sallam, ordered in the Hadeeth: “Travel is a part of punishment. One of you would be deprived of his food, drink, and sleep. If one of you completes their needs, let them hasten to their family.” This contains the undesirability of being absent from one’s family without a purpose, because with the father traveling,  there is obvious hardship on the wife and children. When Imaam Al-Haramayn (Al-Juwayni), may Allaah have  mercy on him, sat in the position of his father, he asked why traveling is a part of punishment, but then answered  quickly that it entails abandoning and parting with loved ones. The affection of the father and his sitting with his  children and family is something extremely important, because it fulfils a psychological need that stems from their innate disposition.   Some callers to Islaam give the excuse of Da`wah, and go out for long periods traveling for Da`wah, and might  even leave their family and children. Others are absent for Dunya-related purposes. They travel for reasons  that are not necessities and they have no need to do so. No doubt, this creates a real problem and a break in the relationship of the father with his children, and the husband with his wife.   Actually, long absences from the wife might lead to her corruption or infidelity. There are many women who fell  into adultery and have given the excuse that their husbands have been absent from them for long periods of time.  One of them said that her husband had travelled five years prior, and that she had not seen him since then.  Another said that her husband did not have intercourse with her for ten years. Is this conceivable, O slaves of  Allaah?   Some people travel and do not leave enough sustenance to support their family in terms of sustenance in their homes. Also, they do not ask anyone to be watchful over them when they are absent. In some homes, the head  of the household leaves, and leaves it free of any food or even water. The People of the house did not find any  money to buy anything, because the man did not leave anything that would suffice them. One of the children  could be sick but they might not have anyone to drive them to the hospital. A young woman might have to take  her child out alone at night to carry it to the hospital and might get a cab with a driver who might take advantage  of her weakness and her being alone in the empty streets, and do not even ask what happens next.   Disasters resulting from the father's absence: Society is suffering from the ill-effects of due to a father's absence. What are we trying to achieve? Are we trying to reach the level that the disbelievers have reached?   In the United States of America, the absence of fathers is one of the biggest problems, as only 51 percent of  children live with their biological fathers. 30 percent of children are born of adulterous relationships. In the 1960’s,  only 17 percent of children lived away from their fathers, but it developed into 38 percent after only thirty years.  That has led to emotional yearning and gaps in the child which in turn lead to violence, savageness, and barbaric acts, to the point that some children killed both their father and mother. That is why an author wrote a …
Read more...
Subscribe to this RSS feed